The intersubjective dialogue of African philosophy as a pedagogical praxis for the pluriversal formation of the subject

Authors

  • Paulo Jorge de Oliveira Viana Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.717

Keywords:

pedagogical praxis, African Philosophy, pluriversality, intersubjectivation

Abstract

This research addresses the contribution of a Philosophy from Africa to the epistemic decolonization of philosophical activity and the introduction of pedagogical praxis that dialogue with epistemological Africanity wrapped in a source of philosophical thoughts that flow from the production of African, Afrodiasporic, and Afro-Brazilian knowledge, suggesting an experience of thought of the other from the decolonization of the very idea of philosophy to provide a path of curricular Africanization in Brazilian formal education and to indicate pedagogical praxis that dialogue with Afroperspectivism, running through the concepts of education, pedagogical praxis, intersubjectivation, pluriversality, and multiculture. It also emphasizes the importance of creating spaces for systematic and epistemic dialogue between the subjects of knowledge within basic and higher education institutions. Given this, it is argued that the contemporary debate on African Philosophy presents itself as a decolonization of Western thought that necessarily goes through a process of intersubjectivation and an opening to Afroperspectivism in its scientific and social relevance as a foundation for the discussion on political alternatives and educational praxis that problematize the pluriversal and multicultural formation of the subject.

Author Biography

Paulo Jorge de Oliveira Viana, Universidade Federal do Piauí

Mestre em Filosofia pela Universidade Federal do Piauí - UFPI (2023). Possui curso de Teologia pelo Instituto Católico de Estudos Superiores do Piauí-ICESPI (2001); graduação em Filosofia pela Faculdade Entre Rios do Piauí-FAERP (2016) e em História pela Universidade Estácio de Sá - UNESA (2021). Atualmente é professor da Escola SESI Integrada Moraes Souza. Tem experiência na área de Ensino Religioso e área de Humanas, com ênfase em Filosofia e em História. É professor tutor das turmas do Novo Ensino Médio Regular e Ensino Médio EJA.

References

ASANTE, M. K. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In: NASCIMENTO, E. L. (org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. Série Sankofa: matrizes africanas da cultura brasileira. v. 4. São Paulo: Selo Negro, 2009. p. 93-110.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. Coleção primeiros passos; 20. São Paulo: Brasiliense, 2007.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 21 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CASTIANO, J. P. Referenciais da Filosofia Africana: em busca da intersubjectivação. Maputo: Ndjira, 2010.

MACHADO, A. Filosofia Africana e Currículo: Aproximações. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, Brasília, v. 0, n. 18, mai. 2012. Disponível em: http://seer.bce.unb.br/index.php/resafe/article/view/7027/555. Acesso em: 21 ago. 2024.

MACHADO, A. Pensamento filosófico africano, afro-brasileiro e o ensino de história e cultura africana e afro-brasileira: outro olhar (formação e encantamento). Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação – RESAFE, n. 24, mai./out. 2015b.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MUNSBERG, J. A. S.; SILVA, G. F. Interculturalidade na perspectiva da descolonialidade: possibilidades via educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 1, p. 140-154, jan./mar. 2018.

NOGUERA, R. Denegrindo a educação: Um ensaio filosófico para uma pedagogia da pluriversalidade. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, n. 18, p. 62-73, mai./out. 2012.

NOGUERA, R. O ensino de filosofia e a lei 10.639. Rio de Janeiro: Pallas: Biblioteca Nacional, 2014.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. 2. ed. Tradução de Luiz F. Cardoso. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

VIANA, P. J. O. Racismo, educação e referenciais da filosofia africana. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 13, n. 1, 2024. DOI: 10.35819/tear.v13.n1.a7000. Disponível em: ttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/7000. Acesso em: 21 ago. 2024.

Published

2025-06-20

How to Cite

de Oliveira Viana, P. J. (2025). The intersubjective dialogue of African philosophy as a pedagogical praxis for the pluriversal formation of the subject. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 15(26), 125–142. https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.717