Higher Education in rural areas: access to ICT and distance education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.749

Keywords:

rural actors, distance higher education, on-site support center, ICT, rural territory

Abstract

This study aims to understand the access, use, and adaptation of Information and Communication Technologies (ICT) by rural students who entered distance higher education through the Open University of Brazil (UAB) program in the state of Rio Grande do Sul. To this end, a qualitative-quantitative survey was conducted between May and June 2014 via email (using a Google Docs form) with 25 rural students who are either graduates or currently enrolled in higher education programs linked to eight on-site support centers. The results show that rural distance learning students are of varied ages and are mostly enrolled in programs focused on rural areas. The discussion forum stood out as the most engaging and motivational pedagogical tool in the virtual environment for the teaching-learning process. Regarding the distance education program, students gave positive evaluations in terms of availability and quality. Therefore, the conclusions indicate that ICT serves as a tool for social mediation, as it connects rural actors with the university and functions as a bridge between education and rural populations.

Author Biography

Ezequiel Redin, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Tecnólogo em Agropecuária: Sistemas de Produção (UERGS) CREA RS 160488; Bacharel em Administração (ULBRA); Licenciatura plena para a Educação Profissional (UFSM); Especialista em Gestão Pública Municipal (UFSM); Especialista em Tecnologias de Informação e Comunicação aplicadas à Educação (UFSM); Especialista em Ensino de Sociologia no Ensino Médio (UFSM); Especialista em Ensino de Filosofia no Ensino Médio (UFSM); Mestre e Doutor em Extensão Rural (PPGExR/UFSM); Editor da Revista Extensão Rural; Membro da Academia Centro Serra de Letras; Tesoureiro da Associação Riograndense dos Tecnólogos (ARTECNOL). Foi Professor da Faculdade Metodista de Santa Maria (FAMES) entre 2015 a 2018, Coordenador do Curso de Administração (2016/2-2017/-1; 2018/1), Coordenador do Curso de Ciências Contábeis (2018/1) e Coordenador da Pós-graduação Lato Sensu em Agronegócios da FAMES (2017-2018). É professor do Programa de Pós-graduação em Estudos Rurais (PPGER) da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM) e do Departamento de Ensino do Colégio Politécnico da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

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Published

2025-06-20 — Updated on 2025-06-21

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How to Cite

Redin, E. (2025). Higher Education in rural areas: access to ICT and distance education. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 15(26), 46–69. https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.749 (Original work published June 20, 2025)