Creativity techniques and their possible positive impacts on the innovation process: a case study in an agribusiness company

Authors

  • Luciane Fatima Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná
  • Simone Zamin Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.2023v13n23.630

Keywords:

creativity, innovation, creativity techniques

Abstract

This study aimed to describe the possible positive impacts to the innovation processes of an agribusiness company, from the application of creativity techniques unknown by the study group. For this, an applied, bibliographic and descriptive research was carried out, whose data were raised from open and closed questions, which characterized the approach of this study as mixed. From this, it was possible to verify the preliminary perception of the group on the theme of creativity, to present the concept of creativity and its relationship with innovation to the group, and finally, to identify and describe the creativity techniques totally unknown by the study participants, which totaled six out of thirty creativity techniques presented to the group. Still, the study demonstrated the importance of the role of management and employees in the creative and innovative processes of organizations, since the techniques are not able to generate such benefits without the commitment and effort of all involved.

Author Biographies

Luciane Fatima Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná

Mestra em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Especialista em Gestão P´ública, pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Graduada em Ciências Contábeis, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Técnica Administrativa em Educação, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná (IFPR).

Simone Zamin, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestranda em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade (UNIOESTE), Pós-Graduanda em Gestão Estratégica de Análise de Dados pelo Instituto Superior de Administração e Economia / Sescoop (ISAE/Sescoop), Especialista em Gestão Empresarial e em Docência do Ensino Superior pela Univel Centro Universitário (Univel), Especialista em Marketing do Varejo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM), Especialista em Dinâmica dos Grupos pela Faculdade Monteiro Lobato (Fato), Graduada em Administração pelo Centro de Ensino Superior de Foz do Iguaçu (CESUFOZ). Analista de Projetos na área de Logística Integrada da Frimesa.

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Published

2023-11-29

How to Cite

Alves, L. F., & Zamin, S. (2023). Creativity techniques and their possible positive impacts on the innovation process: a case study in an agribusiness company. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 13(23), 84–101. https://doi.org/10.18815/sh.2023v13n23.630