Social entrepreneurship: an experience report from the ETC UFMA training program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.750

Keywords:

entrepreneurship, training, necessity, social, ETC

Abstract

This article presents an experience report on the entrepreneurial training program of the Communication, Technology and Education Research Group of the Federal University of Maranhão - ETC UFMA. This is an exploratory study, with a quantitative and qualitative approach. The instruments used to collect information were observation and the application of profile and opinion forms (Lösch; Rambo; Ferreira, 2023; Mussi; Flores/ Almeida, 2021). The differential of this program is that it focuses on the public involved in social entrepreneurship (Parente et al., 2011) and/or out of necessity (Vale; Corrêa; Reis, 2014; GEM, 2023), so the courses addressed aspects such as value construction, social guidelines and accessibility. As a reflection, it was noticed that the public interested in qualifications in this format has a majority profile of: black women, mothers, beneficiaries of programs such as Bolsa Família and who are responsible for the family's main income. This profile highlights issues such as the fact that these women accumulate functions and even have to reconcile their businesses with motherhood and domestic chores. For this reason, it is necessary to build public policies that not only train these entrepreneurs, but also provide structure and devices that make it possible for activities outside of work not to be barriers to their professional practice. 

Author Biographies

Sâmia Cristina Martins Silva, Universidade Estadual do Maranhão

Professora da Rede Municipal de Ensino de São Luís. Doutoranda no Programa de Doutorado em Ensino da Rede Nordeste de Ensino. Mestra pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal do Maranhão - Mestrado Profissional. Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Literatura pela Universidade Norte do Paraná. Graduada em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal do Maranhão. Graduada em Letras Licenciatura, habilitação Língua Portuguesa, Língua Espanhola e respectivas literaturas pela Universidade Estadual do Maranhão. Integra os grupos Gruma/UEMA (Grupo de Magnetoeletricidade) e ETC/UFMA (Comunicação, Tecnologia e Economia).

Ramon Bezerra Costa, Universidade Federal do Maranhão

Doutor em Comunicação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGCOM/UERJ). Professor do Departamento de Comunicação Social e do Programa do Pós-Graduação em Comunicação (Mestrado Profissional) da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Coordenador do Grupo de Pesquisa ETC (Comunicação, Tecnologia e Economia), financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão (FAPEMA).

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Published

2025-06-20

How to Cite

Martins Silva, S. C., & Bezerra Costa, R. (2025). Social entrepreneurship: an experience report from the ETC UFMA training program. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 15(26), 161–176. https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.750