Childhood education and its challenges in the post-pandemic period

Authors

  • Luisa Leal Susin Faculdade Antonio Meneghetti
  • Alexandre Henrique Susin Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.2023v13n23.574

Keywords:

childhood education, COVID-19, pandemic

Abstract

This article reviews the literature with the aim of analyzing the effects of the COVID-19 pandemic on education, emphasizing mainly the consequences on Early Childhood Education. Remote teaching was the alternative found so that education does not stop in times of social distancing, entering a period of doubts about how to apply teaching and questions in the context of infrastructure and socioeconomic issues. The use of devices, as long as they present appropriate content, can be positive for the child's development, but they should not be a substitute for face-to-face interactions necessary in early childhood education, although they are important for communication and maintenance of bonds between children, families and teachers. The synergism and complementarity in the forces between managers, public authorities, teachers and family members is fundamental to guarantee the teaching and learning of Brazilian children. They are social subjects that constitute groups with relative autonomy in cultural production and this process contains some reproduction, so they will be affected by factors of social inequality. Digital platforms are an alternative for maintaining the education offer, but they were not well used by the majority, due to infrastructure problems, apathy, lack of a computer at home or the non-applicability of the tools to the age group. Education needs a national plan with clear objectives and investments in schools and people, from students to teachers, and necessarily contribute to families having discernment and dedication to their children's education, even in adverse times.

Author Biographies

Luisa Leal Susin, Faculdade Antonio Meneghetti

Bacharelanda em Pedagogia pela Faculdade Antonio Meneghetti (AMF).

Alexandre Henrique Susin, Universidade Federal de Santa Maria

Possui Pós-Doutorado pela Université de Genève/Suíça, Doutor e Meste em Dentística Restauradora pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Uesp), Bacharel em Odontologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professor Titular do Departamento de Odontologia Restauradora e do Programa de Pós-Graduação em Ciências Odontológicas (UFSM), Avaliador Institucional e de Cursos do MEC/INEP.

References

ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas - Educação, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.

ALVES, E. J.; FARIA, D. C. Educação em tempos de pandemia: lições aprendidas e compartilhadas. Revista Observatório, Palmas, v. 6, n. 2, p. 1-18, abr./jun. 2020.

ANJOS, C. I.; FRANCISCO, D. J. Educação infantil e tecnologias digitais: reflexões em tempos de pandemia. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. esp., p. 125-146, jan. 2021.

AVENI, A. Sistemas de saúde e economia da saúde - impactos causados pela covid-19. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 13, n. 2, p. 477-493, 2020.

BAADE, J. H. et al. Professores da educação básica no Brasil em tempos de COVID-19. Revista HOLOS, Natal, v. 5, p. 1-16, 2020.

BARROS, F. C.; VIEIRA, D. A. P. Os desafios da educação no período de pandemia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 826-849, 2021.

BONFIM, L. C. S. S.; DE CASTRO, J. F. S.; RODRIGUES, A. C. Educação infantil no contexto da educação online no município de Palmas-TO em tempos de pandemia de covid-19. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 6, n. 5, p. 69-88, 2022.

COUTINHO, A. S.; CÔCO, V. Educação infantil, políticas governamentais e mobilizações em tempos de pandemia. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-15, 2020.

CUNHA, A. V. M. et al. A educação infantil em tempos pandêmicos. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 18, n. 1, p. 6-17, 2022.

FONTANA, M. I.; ROSA, M. A.; KAUCHAKJE, S. A educação sob o impacto da pandemia Covid-19: uma discussão da literatura. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 12, n. 1, p. 97-109, 2020.

FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ. Impactos sociais, econômicos, culturais e políticos da pandemia. Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/impactos-sociais-economicos-culturais-e-politicos-da-pandemia. Acesso em: 12 abr. 2023.

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INF NCIA. Busca ativa de estudantes é prioridade para redes municipais de educação em 2021, revela pesquisa Undime, com apoio do UNICEF e Itaú Social. Brasília, 22 jul. 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/busca-ativa-de-estudantes-e-prioridade-para-redes-municipais-de-educacao-em-2021. Acesso em: 10 fev. 2023.

GAGO, D. R.; CORBELLINI, S. Orientação educacional: o combate à evasão escolar na pandemia. Revista Faz Ciência, Francisco Beltrão, v. 23, n. 38, p. 118-143, 2021.

GALVANI, N. BH: professores criticam retorno das aulas da educação infantil na ALMG. Estado de Minas, Belo Horizonte, 25 mai. 2021. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/gerais/2021/05/25/interna_gerais,1270063/bh-professores-criticam-retorno-das-aulas-da-educacao-infantil-na-almg.shtml. Acesso em: 12 mai. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Divulgados dados sobre o impacto da pandemia na educação. Brasília, 08 jul. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/divulgados-dados-sobre-impacto-da-pandemia-na-educacao. Acesso em: 10 fev. 2023.

JORGE, B. F. et al. As crianças em tempos de pandemia: isolamento social e o direito aos espaços. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 10, n. 2, p. 260-273, 2023.

LISBOA, V. Covid-19: em dois anos, variantes e vacinas moldaram fases da pandemia. Agência Brasil, Rio de Janeiro, 11 mar. 2022. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2022-03/covid-19-em-dois-anos-variantes-e-vacinas-moldaram-fases-da-pandemia. Acesso em: 10 fev. 2023.

MIRANDA, R. G. S. Educação pós-pandemia: realidade, desafios e perspectivas. Revista Renascer, Goiânia, n. 67, 2021. Disponível em: https://revistarenascer.com/educacao-pos-pandemia-realidade-desafios-e-perspectivas. Acesso em: 10 jan. 2023.

MOREIRA, M. E. S. et al. Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia COVID-19. Brazilian Journal of Health Review, São José dos Pinhais, v. 3, n. 3, p. 6281-6290, 2020.

PREFEITURA MUNICIPAL DE PORTO ALEGRE. Secretaria da Saúde. Protocolo sanitário para retorno das atividades escolares em Porto Alegre. Porto Alegre: Secretaria da Saúde, 2020.

G1. Quais os impactos da pandemia na educação básica? São Paulo, 06. nov. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-carlos-regiao/especial-publicitario/sae-digital/educacao-em-evolucao/noticia/2020/11/06/quais-sao-os-impactos-da-pandemia-na-educacao-basica.ghtml. Acesso em: 10 abr. 2023.

SANTANA, C. L. S.; SALES, K. M. B. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia covid-19. Interfaces Científicas - Educação, Aracaju, v. 10, n. 1, p. 75-92, 2020.

SANTOS, J. C.; OLIVEIRA, L. A. Percepções sobre as ações das redes públicas de ensino durante a pandemia. Revista Educação & Formação, Fortaleza, v. 6, n. 3, p. 1-23, set./dez. 2021.

SANTOS, M. D.; MENDES, M. A. L.; SOUZA, L. A. L. Evasão escolar na pandemia: estratégias adotadas por uma escola pública. In: JORNADA CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA, 14.; SIMPÓSIO DE PÓS-GRADUAÇÃO, 11., 2022, Pouso Alegre. Anais [...]. Pouso Alegre: IFSul de Minas, 2022.

SANTOS JÚNIOR, V. B.; MONTEIRO, J. C. S. Educação e COVID-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, v. 2, n. 1, p. 1-15, 2020.

TOKARNIA, M. Pandemia causa impactos na alfabetização de crianças. Agência Brasil, Brasília, 08 set. 2021. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2021-09/pandemia-causa-impactos-na-alfabetizacao-de-criancas. Acesso em: 10 fev. 2023.

TREZZI, C. A educação pós-pandemia: uma análise a partir da desigualdade educacional. Revista Dialogia, São Paulo, v. 37, p. 1-14, 2021.

VIEIRA, L. F.; OLIVEIRA, T. G. As condições do trabalho docente na educação infantil no Brasil: alguns resultados de pesquisa (2002-2012). Revista Educação em Questão, Natal, v. 46, n. 32, p. 131-154, mai./ago. 2013.

Published

2023-11-29

How to Cite

Susin, L. L., & Susin, A. H. (2023). Childhood education and its challenges in the post-pandemic period. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 13(23), 23–37. https://doi.org/10.18815/sh.2023v13n23.574