The influence of TikTok on the publishing industry: an analysis of BookTok

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.2023v13n23.635

Keywords:

BookTok, TikTok, books, publishing industry

Abstract

This article aimed to analyze TikTok and the literary community called BookTok within this platform. With this, it was questioned what would be the influence of videos about books on TikTok in relation to sales in the publishing market and to answer this problem, in addition to the bibliographic and documentary research on the objects of study, two questionnaires were also applied, one with users of TikTok and another with content creators, in order to seek to understand the behavior of readers within the platform and the degree of influence that BookTok has in the lives of respondents. From the analysis of the data obtained, the results showed that videos about books have an influence on buying behavior and generate a positive impact on the publishing market, both by encouraging purchases of works and also by promoting the maintenance of the reading habit and the literature appreciation culture.

Author Biographies

Nicole Giovana Führ, Universidade Feevale

Bacharela em Publicidade e Propaganda pela Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS). 

Luis Henrique Rauber, Universidade Feevale

Doutor em Diversidade Cultural e Inclusão Social, Mestre em Inclusão Social e Acessibilidade, Especialista em Tecnologias da Informação e da Comunicação, Especialista em Mentoria Docente pela Universidade Feevale - Brasil/Finlândia (Feevale), Especialista em Mentored Teacher Education - Brazil/Finland pela Tampere University/Finlândia, Especialista em Marketing, Lançamentos Digitais e Redes Sociais pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), Graduado em Publicidade e Propaganda (Feevale). Diretor do Instituto de Ciências Humanas e Sociais e professor de graduação e pós-graduação (Feevale) e integrante do Comitê Consultivo de cursos do Instituto Toulouse Lautrec/Peru.

Mauricio Barth, Universidade Feevale

Doutor em Diversidade Cultural e Inclusão Social, mestre em Indústria Criativa, especialista em Gestão de Marketing, bacharel em Publicidade e Propaganda. Professor em cursos de Graduação e Pós-graduação Stricto Sensu e Coordenador Editorial na Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS).

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Published

2023-11-29

How to Cite

Führ, N. G., Rauber, L. H., & Barth, M. (2023). The influence of TikTok on the publishing industry: an analysis of BookTok. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 13(23), 139–165. https://doi.org/10.18815/sh.2023v13n23.635