How financial education contributes to the autonomy and fulfillment of young Brazilians

Authors

  • Júlia Becker Faculdade Antonio Meneghetti

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.2024v1n1.668

Keywords:

finance, young people, financial education, financial autonomy

Abstract

Ineffective management of young people's personal finances can lead to many personal and social conflicts, including difficult relationships between members of society. Many people see society only as a consumer, so it becomes necessary to manage their personal finances to avoid greater losses. In this sense, this study sought to understand how young people are currently relating to their own finances. Therefore, the objective of this study was to verify how financial education contributes to building the financial autonomy of young Brazilians. To build its theoretical basis, a bibliographical survey was carried out, based on an integrative literature review. From this, analyzes were constructed using the following criteria: theme, objectives, contributions, conclusions and main limitations defined based on the scope of the research. With the result obtained, it was possible to verify the trends in research related to financial education in Brazil, in which the sample of articles revealed significant differences between men and women in terms of age, education level, income and marital status, levels of confidence and aversion. the lost. Knowledge of financial education aims to understand how knowledge of financial education can contribute to the training of elementary school students. How the relationship between the media and the subject interferes with their consumerism so that they know how to evaluate the best options for purchasing products in promotions so as not to end up falling into behavioral influences. Finally, the contributions left by the publications used. In conclusion, the relevance of the topic is highlighted in the context presented and, for the continuation of the research, it is also recommended that an in-depth study be carried out on the topic of financial education. In addition, carry out a practical application and a new research approach so that it is possible to further visualize the behavioral bias of young people.

Author Biography

Júlia Becker, Faculdade Antonio Meneghetti

Bacharelanda em Ciências Contábeis (AMF).

References

ANDERSON, D. R.; SWEENEY, D. J.; WILLIAMS, T. A.; e outros. Estatística aplicada à administração e economia. 5. ed. São Paulo: Cengage Learning Brasil, 2021. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9786555583991/. Acesso em: 20 de agosto de 2023.

BORGES, L. Salve seu bolso: o mais completo guia para antes, durante e depois da compra. São Paulo: Petrópolis, 1999.

BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/10515/o-metodo-da-revisao-integrativa-nos-estudos-organizacionais.

BUSSINGER, E. As leis do dinheiro para mulheres: como nossas mães nunca mais. Rio de Janeiro. [s.l.] Elsevier, 2005.

CAMPOS, C. R.; COUTINHO, C. Q. S.; FIGUEIREDO, A. C. A vertente comportamental na Educação Financeira. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 3 n. 2, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/22614.

CONTO, S. M. et al. O COMPORTAMENTO DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO DO VALE DO TAQUARI EM RELAÇÃO ÀS FINANÇAS PESSOAIS. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v. 8, n. 2, p. 182, 2016.

EDUCAÇÃO FINANCEIRA: NÚMERO DE JOVENS INADIMPLENTES NO BRASIL É PREOCUPANTE. In: G1. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/pa/santarem-regiao/noticia/2022/11/18/educacao-financeira-numero-de-jovens-inadiplentes-no-brasil-e-preocupante.ghtml. Acesso em: 13 de outubro de 2023.

ERCOLE, F. F.; MELO, L. S.; ALCOFORADO, C. L. G. C. Revisão integrativa versus revisão sistemática. Reme: Rev. Min. Enferm., v. 18, n. 1, p. 09-11, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20140001.

FRAIMAN, L. Nome do capítulo dele. In: Formando Lideranças para o desenvolvimento futuro: Compartilhando experiências. Recanto maestro, São João do Polêsine: Fundação Antonio Meneghetti, 2019.

FUNDAÇÃO ANTONIO MENEGHETTI (Org.). Formando lideranças para o desenvolvimento futuro: Compartilhando experiências. Recanto Maestro, São João do Polêsine, RS: Fundação Antonio Meneghetti, 2019

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 6. ed. São Paulo: Grupo GEN, 2017. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597012934/. Acesso em: 19 de outubro de 2023.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7. ed. São Paulo: Grupo GEN, 2019. E-book. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597020991/. Acesso em: 18 de agosto de 2023.

LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Grupo GEN, 2021. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597026580/. Acesso em: 19 de outubro de 2023.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia Científica. São Paulo: Grupo GEN, 2022. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9786559770670/. Acesso em: 18 de agosto de 2023.

MENEGHETTI, A. A arte de viver dos sábios. 4. ed. Recanto Maestro: Ontopsicologica Editrice, 2009.

MENEGHETTI, A. Antonio Meneghetti Sobre… Jovens e realidade cotidiana. Recanto Maestro: Fundação Antonio Meneghetti, 2017.

MENEGHETTI, A. Antonio Meneghetti Sobre… Jovens e Realidade Cotidiana. 2. ed. Recanto Maestro: Fundação Antonio Meneghetti, 2020.

No Brasil. Disponível em: https://www.vidaedinheiro.gov.br/educacao-financeira-no-brasil/. Acesso em: 19 de dezembro de 2023.

OECD. Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and

Awareness. Directorade for Financial and Enterprice Affairs. Jul. 2005b. Disponível em

https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/35108560.pdf. Acesso em: 19 dez. 2023

OUTRA, O. Alfabetização e Educação Financeira dos Graduandos Brasileiros e o Impacto da Pandemia da Covid-19 em suas Finanças Pessoais. Disponível em: http://anpad.com.br/uploads/articles/114/approved/632cee946db83e7a52ce5e8d6f0fed35.pdf. Acesso em: 03 de agosto de 2023.

PERIN, A. P.; CAMPOS, C. R. Uma investigação sobre concepções acerca da Educação Financeira de alunos do Ensino Médio. Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 13, n. 3, p. 1, 2022. Quem Somos. Disponível em: https://www.vidaedinheiro.gov.br/quemsomos/. Acesso em: 03 de agosto de 2023.

QUINTANA, A. C.; PACHECO, K. V. Percepção dos estudantes do ensino fundamental sobre a educação financeira e o consumo consciente. Educação on-line, v. 13, n. 27, p. 130-150, 2018.

Published

2024-02-28

How to Cite

Becker, J. (2024). How financial education contributes to the autonomy and fulfillment of young Brazilians. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 1(1), 91–111. https://doi.org/10.18815/sh.2024v1n1.668

Issue

Section

Seção Especial