A study on the skills and competencies required in the profile of graduates of administration and accounting sciences

Authors

  • Christiane Quatrin Faculdade Antonio Meneghetti

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.2024v1n1.686

Keywords:

profile, graduates, Accounting Sciences, Administration

Abstract

The globalized world is constantly changing, consequently these changes extend to the job market, new skills and behaviors are required. The present study seeks to understand, in a current scenario, the main challenges for the insertion of higher education graduates into the job market. Thus, the main objective was to investigate the profile desired by the job market of professionals graduating from Administration and Accounting Sciences courses and, to this end, the following specific objectives: 1) Identify how studies have addressed the topic regarding the profile professional required by the job market; 2) Analyze the main contributions found in the national literature on the topic under study; and 3) Propose a research agenda for future studies on the topic. In particular, we intend to identify how studies have approached the topic regarding the professional profile of accountants and administrators required by the job market. In view of the general and specific objectives set, the research is characterized as descriptive, with a qualitative approach and conducted based on the design of the Integrative Literature Review. The most relevant results found concern the need to develop skills such as hard skills, soft skills and self skills.

Author Biography

Christiane Quatrin, Faculdade Antonio Meneghetti

Bacharelanda em Ciências Contábeis (AMF).

References

ACCORSI, A. Selfs Skills: a chave para a liderança. São Paulo, SP: Literare Books Internacional, 2023.

MENEGHETTI, A. A Psicologia Empresarial. Recanto Maestro, Restinga Sêca, RS: Foil, 2013.

CAMPOS, R. C.; REZENDE, A. C.; SOUZA, M. S.; BOTELHO, M. A.; HIPÓLITO-BORGES, D. A. Perfil do egresso em Administração: estudo em uma faculdade particular mineira. Revista @mbienteeducação, v. 13, n. 1, p. 58-75, 2020.

CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa. 2. ed. Editora Artmed editora S.A., 2007.

ESTRELA, P. M. C. A.; BRUNI, A. L.; FILHO, R. N. L. Metacognição, perfil empreendedor e percepção de sucesso. Revista Catarinense da Ciência Contábil, v. 20, p. 1-15, 2021.

FIGUEIREDO, S.; FABRI, P. E. Gestão de Empresas Contábeis. São Paulo: Atlas, 2000.

GIACOMIN, C.; SIMON, L. W.; TOSTA, K. C. Perfil e perspectivas dos egressos do curso de Administração da UFFS: um estudo realizado no campus Chapecó RS. Revista GUAL, v. 12, n. 2, p. 183-205, 2019.

KRUGER, S. D.; MAZZIONI. S.; RESENDE, A., GUBIANI, C. A.; ZANIN, A. O perfil desejado do egresso do curso de Ciências Contábeis das Universidades de Santa Catarina. Revista Catarinense da Ciência Contábil, v. 12, n. 34, p. 40-52, 2013.

MARTINS, A. M. O.; VALENTIM, I. C. D. MERCADO DE TRABALHO CONTÁBIL: Uma análise das oportunidades e dificuldades na percepção dos alunos de Ciências Contábeis de uma Instituição de Ensino Superior. Campo do Saber, v. 7, n. 1, 2021.

PEREZ, G.; SILVA, V. O perfil do egresso dos cursos de Administração no Brasil. In: SciELO em Perspectiva: Humanas. 2022. Disponível em: humanas.blog.scielo.org. Acesso em: 22 de setembro de 2023.

REGIO, M. L. S.; SCHUCH, V. F.; GOMES, C. M.; KNEIPP, J. M. Gestão de competências profissionais na formação de administradores. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 19, n. 1, p. 131-155, 2014.

Saraiva Educação. Confira essas estratégias para acompanhamento de egressos! In: Blog Saraiva. 2022. Acesso em: 04 de agosto de 2023. Disponível em: https://blog.saraivaeducacao.com.br/acompanhamento-de-egressos/.

VIEIRA, D. A.; CAIRES, S.; COIMBRA, J. L. Do ensino superior para o trabalho: o contributo dos estágios para a inserção profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 12, n. 1, p. 29-36, 2011.

Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Desempenho recente do mercado de trabalho e perspectivas. 2022. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/cartadeconjuntura/index.php/2022/03/desempenho-recente-do-mercado-de-trabalho-e-perspectivas-2/.

MOROSINI, M. V. G. C.; FONSECA, A. F. Revisão da Política Nacional de Atenção Básica numa hora dessas? Cad. Saúde Pública. In: SciELO em Perspectiva: Humanas. 2017. Disponível em: http://www. scielo.br/scielo.php?scrip. Acesso em: 30 de outubro de 2023.

MENDES; SILVEIRA; GALVÃO. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. In: SciELO em Perspectiva: Humanas. 2008 Disponível em: humanas.blog.scielo.org. Acesso em: 30 de outubro de 2023.

BENEFIELD, L. E. Implementing evidence-based practice in home care. Home Healthc Nurse, v. 21 n. 12, p. 804-809, 2003.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira | Inep (outubro 2023). Censo da Educação Superior 2022. ttps://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-institucionais/estatisticas-e-indicadores-educacionais/censo-da-educacao-superior-2022-notas-estatisticas.

Published

2024-02-28

How to Cite

Quatrin, C. (2024). A study on the skills and competencies required in the profile of graduates of administration and accounting sciences. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 1(1), 422–439. https://doi.org/10.18815/sh.2024v1n1.686

Issue

Section

Seção Especial