A study on the re-signification of the school curriculum in times of crisis
DOI:
https://doi.org/10.18815/sh.2024v14n24.702Keywords:
school, curriculum, teaching knowledge, crisis in education, pandemicAbstract
This article presents the results of a Scientific Initiation research and aimed to present the reflections made on the relations between school, curriculum and the ways in which trainers, managers and teachers construct and re-signify knowledge within the school in times of crisis. The curricular documents in the period from 2016 to 2021 were analyzed, the analysis was developed from the records produced in the Collective Pedagogical Work Schedules (HTPC) of an Early Childhood Education school located in a city in the interior of São Paulo. To this end, the methodology of bibliographic and documentary research was used, based on Bardin's theoretical framework, following the stages of pre-analysis, exploration and treatment of results, inference and interpretation. Based on the evidence left in the records, it was possible to conclude that despite the period of suspension of in-person services due to the spread of the SARS-CoV-2 virus, responsible for causing the COVID-19 pandemic, the curriculum was redefined and adapted to the adversities presented in a time of crisis.
References
ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edição revista e ampliada. Lisboa: Edições 70, 2016.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, v. 2, p. 177-229, 1990. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3986904/mod_folder/content/0/Chervel.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.
KIRCHNER, R.; ALBUQUERQUE, D. R. S. A criança como arquétipo originário de toda ação responsável. In: LISBOA, M. J. A.; GASPAR, R. A. Direito globalizado, ética e cidadania. Belo Horizonte: Arraes, 2016.
NÓVOA, A. Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84910. Acesso em: 10 mai. 2024.
POMBO, O. (seleção, tradução e prefácio). Quatro textos excêntricos: Filosofia da educação (Hannah Arendt, Eric Weil, Bertrand Russell e Ortega y Gasset). Lisboa: Relógio d’Água, 2000.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
VINCENT, G; LAHIRE, B.; THIN, D. Sobre a história e a teoria da forma escolar. In: Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, jun. 2001. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44459/36436. Acesso em: 10 mai. 2024.
YOUNG, M. Para que servem as escolas? Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 25 jun. 2024.
Downloads
Published
Versions
- 2024-06-11 (2)
- 2024-06-11 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cássia Aparecida Sales Magalhães Kirchner
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.(Veja Política de Acesso Livre).