This is an outdated version published on 2024-06-11. Read the most recent version.

A study on the re-signification of the school curriculum in times of crisis

Authors

  • Cássia Aparecida Sales Magalhães Kirchner Centro Universitário - UNIFAAT

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.2024v14n24.702

Keywords:

school, curriculum, teaching knowledge, crisis in education, pandemic

Abstract

This article presents the results of a Scientific Initiation research and aimed to present the reflections made on the relations between school, curriculum and the ways in which trainers, managers and teachers construct and re-signify knowledge within the school in times of crisis. The curricular documents in the period from 2016 to 2021 were analyzed, the analysis was developed from the records produced in the Collective Pedagogical Work Schedules (HTPC) of an Early Childhood Education school located in a city in the interior of São Paulo. To this end, the methodology of bibliographic and documentary research was used, based on Bardin's theoretical framework, following the stages of pre-analysis, exploration and treatment of results, inference and interpretation. Based on the evidence left in the records, it was possible to conclude that despite the period of suspension of in-person services due to the spread of the SARS-CoV-2 virus, responsible for causing the COVID-19 pandemic, the curriculum was redefined and adapted to the adversities presented in a time of crisis.

Author Biography

Cássia Aparecida Sales Magalhães Kirchner, Centro Universitário - UNIFAAT

Doutora em Educação (Unicamp). Professora (UNIFAAT).

References

ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edição revista e ampliada. Lisboa: Edições 70, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, v. 2, p. 177-229, 1990. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3986904/mod_folder/content/0/Chervel.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.

KIRCHNER, R.; ALBUQUERQUE, D. R. S. A criança como arquétipo originário de toda ação responsável. In: LISBOA, M. J. A.; GASPAR, R. A. Direito globalizado, ética e cidadania. Belo Horizonte: Arraes, 2016.

NÓVOA, A. Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84910. Acesso em: 10 mai. 2024.

POMBO, O. (seleção, tradução e prefácio). Quatro textos excêntricos: Filosofia da educação (Hannah Arendt, Eric Weil, Bertrand Russell e Ortega y Gasset). Lisboa: Relógio d’Água, 2000.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

VINCENT, G; LAHIRE, B.; THIN, D. Sobre a história e a teoria da forma escolar. In: Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, jun. 2001. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44459/36436. Acesso em: 10 mai. 2024.

YOUNG, M. Para que servem as escolas? Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 25 jun. 2024.

Published

2024-06-11

Versions

How to Cite

Sales Magalhães Kirchner, C. A. (2024). A study on the re-signification of the school curriculum in times of crisis. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 14(24), 58–71. https://doi.org/10.18815/sh.2024v14n24.702