Qualitative research as a methodological proposal for studies with a decolonial focus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.v14i25.708

Keywords:

qualitative research, decoloniality, research methodology

Abstract

Despite significant advances in the decolonial movement, the methodological challenge of strengthening this new knowledge through the inclusion of a liberating perspective remains, both in the discourse and in the practices adopted. To explore this gap, the present study seeks to understand the contributions of qualitative research to studies that have a decolonial focus. Conceived as a theoretical essay, the study is based on a bibliographical review to establish connections between qualitative methodologies and decolonial approaches in research. Delimiting its analysis to a specific group of authors and works, it recognizes the existence of other significant contributions in the field of methodologies applied to decolonial studies. The main results highlight that qualitative research emerges as an alternative when appreciating multiple perceptions, clarifying meanings, verifying the recurrence of observations and interpretations, perceiving different realities, attributing a greater wealth of information, and increasing the complexity of the study. Furthermore, it gives participants a voice, contributing to the construction of a web of meanings that seeks to promote the emancipatory interests of decolonial studies.

Author Biographies

Karina Francine Marcelino, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutoranda em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina - Centro de Ciências da Administração e Socioeconômicas (UDESC/ESAG) com período sanduíche em University of Technology Sydney. Mestra em Administração (2020) pela Universidade do Estado de Santa Catarina - Centro de Ciências da Administração e Socioeconômicas (UDESC/ESAG). Pós-Graduada em Gestão de Pessoas (2018) pela Faculdade Municipal de Palhoça (FMP). Graduada em Administração Pública (2014) pela Universidade do Estado de Santa Catarina - Centro de Ciências da Administração e Socioeconômicas (UDESC/ESAG). Servidora Estatutária na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora nas Faculdades SENAC e SENAI. Pesquisadora associada do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros - NEAB. Membra da Cátedra Antonieta de Barros: Educação para a Igualdade Racial e Combate ao Racismo. Conselheira do Coletivo Negro Guerreiro Ramos (ESAG/UDESC). Membra do Núcleo de Estudos Negros NEN. Membra da Comissão Técnica Nacional de Diversidade para Assuntos relacionados à Educação dos Afro-brasileiros (Cadara). Áreas de interesse: gestão pública, gestão de pessoas, gestão universitária, relações étnico-raciais e ações afirmativas.

Mário César Barreto Moraes, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Santa Catarina (1982), graduação em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1987), mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001). Conselheiro do Conselho Estadual de Educação do Estado de Santa Catarina - CEE-SC (2011-2023). Membro do Conselho Consultivo da Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração - ANGRAD. Presidente da Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior - CONAES/MEC (2019-2022). Presidente do CACS/FUNDEB de Santa Catarina (2017-2019). Membro da Comissão UNIEDU/FUMDES - Programa de Bolsas Universitárias do Estado de Santa Catarina. Presidente da Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração - ANGRAD (2014-2026). Professor titular da Universidade do Estado de Santa Catarina - ESAG/UDESC. Diretor Geral da ESAG/UDESC (2010-2014); Diretor de Pesquisa e Pós-Graduação da ESAG/UDESC (2004-2006); Coordenador do Programa de Pós-Graduação Profissional em Administração da ESAG/UDESC (2021-2023; 2015-2018; 2006-2009; 2002-2004). Tem experiência na área de Administração e de Engenharia, em Ensino e em Estratégia, atuando principalmente nos seguintes temas: administração, educação, avaliação, ensino superior, educação básica e pareceres técnicos na área de educação e de legislação e normas do ensino superior.

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Published

2024-12-11

How to Cite

Marcelino, K. F., & Moraes, M. C. B. (2024). Qualitative research as a methodological proposal for studies with a decolonial focus. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 14(25), 96–112. https://doi.org/10.18815/sh.v14i25.708