Humanism and Education: epistemological bases, perspectives and interfaces
DOI:
https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.712Keywords:
Humanistic Education, Education, Humanism, EpistemologyAbstract
Humanism is a school of thought that places the human being at the center of the interests of the dimensions that make up life. As a pedagogical model, it projects itself over the fields of integral and human education, without disregarding the terrain of scientific knowledge. The article aims to identify some of the epistemological bases (historical, philosophical and pedagogical), interfaces and perspectives between the humanist school and the domains of education. It is a qualitative, basic investigation, based on a literature review. It is organized into three sections: a) Conceptual review of education; b) Epistemic bases of humanism (historical and philosophical); c) Some contemporary pedagogical models. As preliminary results, it proposes the reopening of the discussion on the meanings of school, especially in the challenging path that current human civilization finds itself on, and presents ongoing pedagogical essays (models) that have as their guide the human being and its bio, psycho, socio and spiritual dimensions.
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. Tradução: Alfredo Bossi. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BURCH, S. Sociedade da informação. Sociedade do conhecimento. In: AMBROSI, A.; PEUGEOT, V.; PIMENTA, D. (org.). Desafios de Palavras: Enfoques Multiculturais sobre as Sociedades da Informação. França: C & F Éditions, 2005. Disponível em: http://www.dcc.ufrj.br/~jonathan/compsoc/Sally%20Burch.pdf. Acesso em: 23 set. 2023.
BUSSEY, M. Critical Spirituality: Towards a Revitalised Humanity. Journal of Futures Studies, v. 10, n. 4, p. 39-44, 2006. Disponível em: https://jfsdigital.org/wp-content/uploads/2014/01/104-A04.pdf. Acesso em: 21 ago. 2024.
CABANAS, J. M. P. Propuesta de una Pedagogía Humanística. Revista española de pedagogia, año LXVII, n. 243, p. 209-230, mai./ago. 2009. Disponível em: https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3887/PropuestaDeUnaPedagogiaHumanista.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 04 dez. 2023.
CARVALHO JUNIOR, A. 5G: Um panorama da tecnologia e perspectivas de aplicação. Revista Acadêmica - Ensino de Ciências e Tecnologias, IFSP – Campus Cubatão, n. 11, p. 200, jul./dez. 2022. Disponível em: https://intranet.cbt.ifsp.edu.br/qualif/volume11/relato1.pdf. Acesso em: 22 ago. 2024.
COLÉGIO LOGOSÓFICO. Sistema logosófico de Educação. Belo Horizonte, 2024. Disponível em: https://colegiologosofico.com.br/. Acesso em: 03 abr. 2024.
JAEGER, W. Paideia: a formação do homem grego. Tradução: Artur M. Parreira. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
JAPIASSU, H. A crise das ciências humanas. São Paulo: Editora Cortez, 2012.
LANZ, R. A pedagogia Waldorf: caminho para um ensino mais humano. 2. ed. São. Paulo: Summus Editorial, 1979.
LUZURIAGA, L. História da educação e da pedagogia. Tradução e notas: Luiz Damasco Penna e J. B. Damasco Penna. 14. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1983.
MONTESSORI, M. Mente absorvente. Rio de Janeiro: Nórdica, 1987.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução: Eloá Jacobina. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, E. O Método 4: habitat, vida, costumes, organização. Tradução: Juremir Machado da Silva. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2002.
MORIN, E. Os setes saberes necessários a educação do futuro. 2. ed. São Paulo, Cortez; Brasília, 2000.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1991.
NASSIF, R. Teoría de la educación: Problemática pedagógica contemporánea. Madrid: Editorail Cincel-Kapelusz, 1982.
OMB. Escolas Montessorianas. Organização Montessori no Brasil: 2024. Disponível em: http://omb.org.br/omb/escolas. Acesso em: 14 ago. 2024
PASSOS, R. D. F. Maria Montessori (1870-1952): uma vida dedicada à inovação da educação. Revista Educação em Foco, n. 15, p. 01-20, 2023. Disponível em: https://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2023/01/uma-vida-dedicada-a-inovaca-da-educacao.pdf. Acesso em: 20 ago. 2024.
PECOTCHE, C.B.G. Curso de Iniciação Logosófica. 20. ed. São Paulo: Logosófica, 2017a. Disponível em: https://logosofia.org.br/livros/curso-de-iniciacao-logosofica/. Acesso em: 22 out. 2023.
PECOTCHE, C.B.G. O Espírito. 8. ed. São Paulo: Logosófica, 2017b. Disponível em: https://logosofia-uploads.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2018/12/O-Espi%CC%81rito_8Ed.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.
PECOTCHE, C. B. G. Introdução ao conhecimento logosófico. Tradução: Fundação Logosófica. 4. ed. São Paulo: Logosófica, 2019. Disponível em: https://logosofia.org.br/livros/introducao-ao-conhecimento-logosofico/ Acesso em: 22 out. 2023.
PECOTCHE, C. B. G. Logosofia, Ciência e Método: Técnica da formação individual consciente. 12. ed. São Paulo: Editora Logosófica, 2013. Disponível em: https://logosofia-uploads.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2018/12/Logosofia-Cie%CC%82ncia-e-Me%CC%81todo.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.
RIBEIRO, E. V. Uma breve narrativa sobre o Humanismo. Revista Sapere Aude, Belo Horizonte, v. 13, n. 25, p. 10-21, jan./jun. 2022. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/28553/19873. Acesso em: 03 dez. 2023.
ROGERS, C. Liberdade para Aprender. São Paulo: Harbra, 1986.
SALES, R. Pedagogia Waldorf 100 anos + Uma Educação Humanizadora para um Mundo Melhor. São Paulo: Instituto Ruth Sales & Instituto Arte Social, 2023. Disponível em: https://institutoruthsalles.com.br/wp-content/uploads/2023/12/Livro-Pedagogia-Waldorf-100-anos-.pdf. Acesso em: jan. 2024.
SEVERINO, A. J. A busca do sentido da formação humana: tarefa da Filosofia da Educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 619-634, set./dez. 2006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28030/29828. Acesso em: 05 fev. 2024.
SILBER, J. Pedagogía y humanismo en el pensamiento de Ricardo Nassif. Archivos de Ciencias de la Educación, 4a época, v. 1, n. 1, 2007. Disponível em: http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.685/pr.685.pdf. Acesso em: 20 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sheyla Macedo, Sra., SR.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.(Veja Política de Acesso Livre).