Humanism and Education: epistemological bases, perspectives and interfaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.712

Keywords:

Humanistic Education, Education, Humanism, Epistemology

Abstract

Humanism is a school of thought that places the human being at the center of the interests of the dimensions that make up life. As a pedagogical model, it projects itself over the fields of integral and human education, without disregarding the terrain of scientific knowledge. The article aims to identify some of the epistemological bases (historical, philosophical and pedagogical), interfaces and perspectives between the humanist school and the domains of education. It is a qualitative, basic investigation, based on a literature review. It is organized into three sections: a) Conceptual review of education; b) Epistemic bases of humanism (historical and philosophical); c) Some contemporary pedagogical models. As preliminary results, it proposes the reopening of the discussion on the meanings of school, especially in the challenging path that current human civilization finds itself on, and presents ongoing pedagogical essays (models) that have as their guide the human being and its bio, psycho, socio and spiritual dimensions.

Author Biographies

Sheyla Macedo, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa/Portugal), linha de investigação Formação de Professores, Mestra em Educação, pela Universidade Federal do Estado do Ceará / CE (2008), Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Candido Mendes/ RJ (1999), Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNI RIO) / RJ (1998). PESQUISAS, ÁREAS: Educação/Ensino Humanista, Ética na educação/ensino (espaços escolares e não escolares), Pedagogias humanistas, Filosofia da Educação, Formação ética profissional de professores, Relações Humanas e comportamento na Educação, Avaliação Ética e Humanista, Didática e Humanismo, Gestão Emocional no Ensino e na Aprendizagem (afetividade, etc.), Orientação Educacional de famílias. EXPERIÊNCIA ATUAL: Professora da Pós-Graduação, no programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN); Professora na graduação na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), lotada no Departamento de Educação; Membro do Grupo de Pesquisas e Planejamento de Ensino (GEPPE), Membro do Conselho Diretivo do PPGE. OUTRAS EXPERIÊNCIAS EM DESTAQUE NO ENSINO SUPERIOR: Subchefe do Departamento de Educação do Campus de Pau dos Ferros (CAPF/UERN), de 2022 a março de 2024; Orientadora acadêmica - 2020.1 a 2022.1; 2023.2024; Membro da comissão Institucional de Avaliação do PPGE (de 2019/2022); Coordenadora do PARFOR/Pedagogia de 2017.2 a 2020.1. Coordenadora do Núcleo Docente Estruturante, maio 2018 a 2020.1; Membro do Fórum Integrado de Ensino das Licenciaturas, maio 2019; Chefe do Departamento de Educação, 2011 a 2013. EXPERIÊNCIAS DOCENTES: Professora na educação básica (Educação Infantil e Ensino Fundamental), tendo atuado nas áreas da gestão, planejamento, supervisão e orientação educacional na Pedagogia Logosófica. Gestão e práticas pedagógicas em espaços não escolares (Educação para o Trânsito); Atuação em Psicopedagoga voltada para a esfera institucional.

Adriana Rosicleia Ferreira , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

She graduated in education from the State University of Rio Grande do Norte (UERN) at the Pau dos Ferros Campus (CAPF/UERN) in 2013, and is a recreation monitoring technician through the National Program for Access to Technical Education and Employment (PRONATEC) at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN). She has extensive experience in basic education, including Elementary School and Youth and Adult Education, where she worked as a literacy coordinator in the Brazil Literate Program. She has a postgraduate degree in Institutional and Clinical Psychopedagogy from the Faculdade Integrada do Brasil (FAIBRA) and in Literature and Teaching from IFRN, in the distance learning modality (EaD). Since 2015, she has been a tenured teacher for the State of Rio Grande do Norte and the city of Doutor Severiano, where she works in Early Childhood Education and Elementary School. In High School, she teaches subjects such as Philosophy, Art, Geography and Elective Components.

Elano César Diógenes Tavares, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Bachelor's Degree in Biology from the Regional University of Cariri (2009). Specialist in Integrated School Management and Pedagogical Practices from Candido Mendes University - UCAM; Policies, Education and Environment from the International Faculty of Delta and Institutional and Clinical Psychopedagogy from the Faculty of Aldeia de Carapicuiba - FALC. He was a high school teacher in the public network of the State of Ceará (2009 - 2012) and of Elementary School in the municipal public network of the City of Iracema / CE (2012 - 2013). He was school coordinator of EEM Enéas Olímpio da Silva (2013 - 2015) and EEF Joaquim de Holanda Campelo (2016). He was director of EEF Ábdon Xavier de Carvalho (2017-2019), he was a Professor at the Regional Faculty Jaguaribana - FRJ (2019). He is currently a teacher of Basic Education, Elementary School II, at EEF Joaquim de Holanda Campelo, a public school in the municipality of Iracema/CE. He has experience in the educational field, with an emphasis on school administration, pedagogical practices and learning psychology.

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Published

2025-06-20

How to Cite

Macedo, S., Rosicleia Ferreira , A., & Diógenes Tavares, E. C. (2025). Humanism and Education: epistemological bases, perspectives and interfaces. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 15(26), 23–45. https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.712