The contributions of the animations in early childhood education children
DOI:
https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.738Keywords:
Pedagogy, Communication in Childhood, Childhood Education, children's animationsAbstract
This work aimed to analyze the contributions of children's animations to communication during early childhood education. The theoretical foundation was based on discussions regarding the understanding of how children react when they are presented with positive cinematic content. Discussions were held that valued the sensitive and emotional development of students at this level of education, the ways in which cartoons reached the students, and how they could have contributed to the construction of character and personality, aiming for future communication with a lower level of possible noise, as well as the role of parents, teachers, and society in this development. The primary objective of the research was “to understand how animations can contribute to communication in early childhood education”. The theoretical foundation provided a more conscious and clear understanding of “Communication in Early Childhood Education”, particularly in the psychological, emotional, and cognitive development of children, and was built through studies by various authors, such as Corsaro (2003), Zerbato (2016), and Alderson (2005). This was a bibliographic research of an exploratory-descriptive nature. At the end of this study, it is verified that good cartoons are powerful tools in education in all its areas when well-guided, whether by parents, teachers, or individuals with the ability to discern.
References
ALDERSON, P. As crianças como pesquisadoras: os efeitos dos direitos de participação sobre a metodologia de pesquisa. Educação & Sociedade, v. 26, p. 419-442, 2005.
ANDRADE, G.; DE ANDRADE, G. C.; LEAL, A. L. Educação emocional no ensino infantil: uma perspectiva a partir do lúdico no teatro do oprimido de Augusto Boal. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 12, n. 1, jan./abr. p. 297-316, 2019.
BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BANDURA, A. Teoria da Aprendizagem Social. In: BANDURA, A. Relações de Aprendizagem. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
BATISTA, A. P.; FUKAHORI, L.; HAYDU, V. B. Filme com cenas de violência: efeito sobre o comportamento agressivo de crianças expresso no enredo de uma redação. Interação em Psicologia, v. 8, n. 1, p. 86-89, 2004.
BHERING, E. Percepções de pais e professores sobre o envolvimento dos pais na educação infantil e ensino fundamental. Revista Contrapontos, v. 3, n. 3, p. 483-510, 2003.
CHOMSKY, N. Linguagem e pensamento. Petrópolis: Vozes, 1971.
CIA, F.; PAMPLIN, R. C. O.; WILLIAMS, L. C. A. O impacto do envolvimento parental no desempenho acadêmico de crianças escolares. Psicologia em Estudo, v. 13, p. 351-360, 2008.
CORSARO, W. A. Le culture dei bambini. Bologna: Editrice il Mulino, 2003.
DIAS, É.; PINTO, F. C. F. Educação e sociedade. Ensaio: Avaliação e políticas públicas em educação, v. 27, p. 449-454, 2019.
DIAS, J.; BHERING, E. A interação adulto-crianças: foco central do planejamento na educação infantil. Revista Contrapontos, v. 4, n. 1, p. 91-104, 2004.
GOMES, P. B. M. B. Mídia, imaginário de consumo e educação. Educação & sociedade, v. 22, p. 191-207, 2001.
GOMIDE, P. I. C. A influência de filmes violentos em comportamento agressivo de crianças e adolescentes. Psicologia: reflexão e Crítica, v. 13, p. 127-141, 2000.
GRZEBIELUKA, D.; KUBIAK, I.; SCHILLER, A. M. Educação Ambiental: A importância deste debate na Educação Infantil. Revista Monografias Ambientais-REMOA, v. 13, n. 5, p. 3881-3906, 2014.
MACHADO, S. Quando Divertida Mente 2 sai no Disney+? Veja previsão de estreia. In: Techtudo. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/guia/2024/06/quando-divertida-mente-2-sai-no-disney-veja-previsao-de-estreia-streaming.ghtml.
PEIXONAUTA chega no ZooMoo Kids para solucionar os mistérios do Parque das Árvores Felizes junto de seus amigos. In: epgrupo. 2022. Disponível em: https://epgrupo.com.br/peixonauta-chega-no-zoomoo-kids-para-solucionar-os-misterios-do-parque-das-arvores-felizes-junto-de-seus-amigos/.
RÊGO, C. C. A. B.; ROCHA, N. M. F. Avaliando a educação emocional: subsídios para um repensar da sala de aula. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 17, n. 62, p. 135-152, 2009.
SCOPEL, R. R.; SOUZA, V. C.; LEMOS, S. M. A. A influência do ambiente familiar e escolar na aquisição e no desenvolvimento da linguagem: revisão de literatura. Revista CEFAC, v. 14, p. 732-741, 2012.
SPERBER, S. F. Dos ruídos na comunicação. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 20, p. 287-294, [1974] 2001.
TAVARES, C. F. O respeito à curiosidade infantil. Comunicação & Educação, n. 4, p. 112-114, 1995.
WINNICOTT. A Criança e o seu Mundo. Rio de Janeiro: Zahar Ed., 1977.
ZERBATTO, B. P. Divertidamente: Um olhar analítico. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Pós-Graduação em Psicologia) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Emanoel Rosa, Michaele Krause, Tascieli Feltrin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.(Veja Política de Acesso Livre).