Education as an awakening of the Human, generating new perspectives on life

Authors

  • Tereza Cristina de Carvalho Faculdade Antonio Meneghetti / Universidade de São Paulo / Université Panthéon-Sorbonne
  • Walter Akio Goya Universidade de São Paulo
  • Ana Maria Luz Instituto GEA
  • Wanderley Macedo dos Anjos Instituto GEA
  • Araci Musolino Instituto GEA

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.v14i25.740

Keywords:

education, citizenship, Active Learning

Abstract

This article evaluates the impact of the Jovens Caminhos (Young Paths) project, implemented in the communities of Mauá and Santo André, located in the Metropolitan Region of Greater São Paulo (Brazil). Socioeconomic data from these communities are presented, focusing on population density, vulnerability status, and average household income. For the different communities, courses in Programming Logic and Website Development were offered, along with modules on Citizenship and Sustainability, and Career Advice. Given the challenges posed by classroom heterogeneity, educational gaps, and the participants' need for digital literacy, various approaches from recent literature on Active Learning Methodology were adopted. The project yielded highly positive results regarding the participants' overall academic performance, subsequent integration into the labor market, and continuing formal education.

Author Biographies

Tereza Cristina de Carvalho, Faculdade Antonio Meneghetti / Universidade de São Paulo / Université Panthéon-Sorbonne

Doutora em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo (USP). Professora na Universidade de São Paulo (USP) e professora convidada na Université Panthéon-Sorbonne/França.

Walter Akio Goya, Universidade de São Paulo

Mestre em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo (USP).

Ana Maria Luz, Instituto GEA

Mestra em Ciência Ambiental pela Universidade de São Paulo (USP).

Wanderley Macedo dos Anjos, Instituto GEA

Especialista em Meio Ambiente e Sociedade pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FESPSP).

Araci Musolino, Instituto GEA

Graduada em Engenharia Química pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (EPUSP).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASSCOM. Relatório de Diversidade. Brasscom (Associação das Empresas de Tecnologia da Informação e Comunicação e de Tecnologias Digitais), Outubro 2024. 2024. Disponível em: https://brasscom.org.br/inteligencia/relatorios-de-diversidade/. Acesso em: 17 nov. 2024.

CORNELL UNIVERSITY. Center for Teaching Innovation: Active Learning Initiative. c2012. Disponível em:

https://teaching.cornell.edu/programs/faculty-instructors/active-learning-initiative. Acesso em: nov. 2024.

CORNELL UNIVERSITY. Center for Teaching Innovation: Active Learning. c2020. Disponível em:

https://teaching.cornell.edu/teaching-resources/active-collaborative-learning/active-learning#:~:text=Active%20learning%20methods%20ask%20students,words%20through%20writing%20and%20discussion. Acesso em: nov. 2024.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Panorama das Cidades. c2023. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/santo-andre/panorama. Acesso em: ago. 2024.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo 2010. Dados. Brasil, 2010. Base de Dados em formato shapefile.

Disponível em: https://www.ibge.gov.br/geociencias/organizacao-do-territorio/malhas-territoriais/26565-malhas-de-setores-censitarios-divisoes-intramunicipais.html?edicao=26589&t=downloads. Acesso em: 19 ago. 2024.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo 2022. Dados. Brasil, 2022. Base de Dados em formato shapefile. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/geociencias/downloads-geociencias.html?caminho=organizacao_do_territorio/malhas_territoriais/malhas_de_setores_censitarios__divisoes_intramunicipais/censo_2022_preliminar/setores/shp/UF. Acesso em: 19 ago. 2024.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2022. Agregados por Setores Censitários preliminares: População e Domicílios. Rio de Janeiro: IBGE, 2024. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/downloads-estatisticas.html?caminho=Censos/Censo_Demografico_2022/Agregados_por_Setores_Censitarios_preliminares/agregados_por_setores_xlsx/UF. Acesso em: 19 ago. 2024.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010. Agregados por Setores Censitários. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Disponível em: https://ftp.ibge.gov.br/Censos/Censo_Demografico_2010/Resultados_do_Universo/Agregados_por_Setores_Censitarios/SP_Capital_20231030.zip. Acesso em: 19 ago. 2024.

Inep - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb. Acesso em: ago. 2024.

FREEMAN, S. et al. Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics, Proc. Natl. Acad. Sci., U.S.A., v. 111, n. 23, p. 8410-8415, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MENEGHETTI, A. Pedagogia Ontopsicológica. 2. ed. Recanto Maestro: Ontopsicológica Editora Universitária, 2005.

MAUÁ. Perfil do Município. Disponível em: https://www.maua.sp.gov.br/informacoes/perfilatual.aspx. Acesso em: ago. 2024.

SANTO ANDRÉ. Prefeitura de Santo André. Disponível em: https://web.santoandre.sp.gov.br/portal/servicos/1001/historia-de-santo-andre/. Acesso em: ago. 2024.

THEOBALD, E. J. et al. Active learning narrows achievement gaps for underrepresented students in undergraduate science, technology, engineering, and math. Proc. Natl. Acad. Sci., U.S.A., v. 117, n. 12, p. 6476-6483, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1073/pnas.1916903117.

Published

2024-12-11

How to Cite

de Carvalho, T. C., Akio Goya, W., Maria Luz, A., Macedo dos Anjos, W., & Musolino, A. (2024). Education as an awakening of the Human, generating new perspectives on life. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 14(25), 59–78. https://doi.org/10.18815/sh.v14i25.740