Psychology and Music therapy: a phenomenological perspective systematic literature review

Authors

  • Ester Alt Magalhães de Andrade Universidade Federal de Uberlândia
  • Tommy Akira Goto Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.756

Keywords:

Music, Music Therapy, Psychology, Phenomenology

Abstract

The present study aims to conduct a systematic literature review regarding the application of Music Therapy in interventions within the field of Psychology, adopting a phenomenological approach. The scope of this study was to identify research articles in specific databases that address the topic of Music Therapy and Psychology, provided they have a solid conceptual basis and/or adhere to the phenomenological methodological rigor. The results obtained point to some important conclusions. Firstly, there appears to be a shortage of studies that comprehensively address music, psychology, and a solid grounding in the phenomenological approach. Secondly, the few studies found exhibited a superficial analysis and a simplistic understanding of Phenomenology and the phenomenological method. Such limitations contribute to an insufficient grasp of the true essence of musicality. Subsequently, a brief reflection was made on the elements that could underpin the relationship between Music Therapy and Psychology, specifically through a “phenomenology of music”, as proposed by the Romanian conductor Sergiu Celibidache.

Author Biographies

Ester Alt Magalhães de Andrade, Universidade Federal de Uberlândia

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Tommy Akira Goto, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC Campinas). Professor dos Programas de Pós-Graduação em Psicologia e em Filosofia na Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

References

ALES BELLO, A. Introdução a Fenomenologia. Bauru, SP: Edusc., 2006.

ANJOS, A. G.; MONTANHAUR, C. D.; CAMPOS, E. B. V.; PIOVEZANA, A. L. R. P. D.; MONTALVÃO, J. S.; NEME, C. M. B. Musicoterapia como estratégia de intervenção psicológica com crianças: uma revisão da literatura. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 228-238, dez. 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202017000200008.

AVILA, D. C. Das (im) possibilidades de uma psicologia musical. TransFormações em Psicologia (Online), São Paulo, v. 2, n. 3, p. 81-99, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/transpsi/v2n2/a05.pdf.

BARBOSA, P. S.; COTTA, M. M. Psicologia e musicoterapia no tratamento de idosos com demência de Alzheimer. Revista Brasileira de Ciências da Vida, [s.l.], v. 5, n. 3, p. 1-23, 2017. Disponível em: http://jornalold.faculdadecienciasdavida.com.br/index.php/RBCV/article/view/284/148.

BENENZON, R. A Teoria da Musicoterapia: Contribuição ao conhecimento do contexto não-verbal. São Paulo: Summus Editorial, 1988.

BRANDALISE, A. Abordagem Nordoff-Robbins (Musicoterapia Criativa): em que contexto surgiu, o que trouxe e para onde apontou? Revista Brasileira de Musicoterapia, Porto Alegre, v. 9, n.7, p. 27-37, 2004.

BRANDALISE, A. Musicoterapia músico-centrada. Brazilian Journal of Music Therapy, [s.l.] n. 19, p. 52-65, 2015.

BRIZOLA, J.; FANTIN, N. Revisão da literatura e revisão sistemática da literatura. Revista de Educação do Vale do Arinos-RELVA, Juara, MT. v. 3, n. 2, p. 23-39, jul./dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.30681/relva.v3i2.1738.

CELIBIDACHE, S. Fenomenologia de la música. 1. ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Melos, 2017.

CELIBIDACHE, S. La leçon: Propos recueillis en français par Pierre Barbin. “L'autre Joumal”, Paris, SARL, p. 85-90, 1985.

CELIBIDACHE, S. Phenomenlogie de la musique. La fin est dans le commencement. In: BROHM, J-M. Constellations musicales, «Pretentaine», 22. Montpellier: Université Paul Valéry, 2007. p. 15-101.

CIRIGLIANO, M. M. S. Uma pontuação possível aos discursos sobre o autismo: a voz no autista – interlocuções entre Análise de Discurso, Psicanálise e Musicoterapia. Niterói. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal Fluminense. 2015.

COSTA, C. M. O despertar para o outro: musicoterapia. São Paulo: Summus Editorial, 1989.

CUNHA, R.; VOLPI, S. A prática da musicoterapia em diferentes áreas de atuação. Revista Científica/FAP. Curitiba, v. 3, n. 1, p. 85-97, 2008.

DO NASCIMENTO, A. M.; DE PAULA, R. A.; ROAZZI, A. Entrevista fenomenológico-cognitiva dos estados autoconscientes (EFEA) de Nascimento (2008): Aspectos de sua estrutura e implicações metodológicas de um instrumento de caráter fenomenal. EDUCAmazônia, Humaitá, AM. v. 25, n. 2, p. 506-517, jul./dez. 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7618413.pdf.

DORO, M. P.; PELAEZ, J. M.; DÓRO, C. A.; ANTONECHEN, A. C.; MALVEZZI, M.; BONFIM, C. M. S.; FUNKE, V. M. Psicologia e musicoterapia: uma parceria no processo psicoativo dos pacientes do Serviço de Transplante de Medula Óssea. Revista da Sociedade Brasileira de Psicologia Hospitalar, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 105-130, jan./jul. 2015. Disponível em: http://www.las.uff.br/periodicos/index.php/seminariointerno/article/view/30/25.

FREGTMAN, C. D. Corpo, música e terapia. São Paulo: Cultrix, 1989.

GARCÍA, F. Fenomenología de Husserl y fenomenología musical de Celibidache: origen y semejanzas. Anuario de Filosofía de la Música, Oviedo, España, p. 47-53, 2020. Disponível em: https://filosofiadelamusica.es/dig/a2020c.pdf.

GOTO, T. A. Introdução à psicologia fenomenológica: a nova psicologia de Edmund Husserl. São Paulo: Editora Paulus, 2014.

GUIMARÃES, A. Para uma teoria fenomenológica do Direito – I. Cadernos da Escola da Magistratura Regional Federal da 2ª Região EMARF. Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 15-26, abr./set. 2010. Disponível em: https://sfjp.ifcs.ufrj.br/revista/downloads/para_uma_teoria_fenomenologica_do_direito.pdf

HOLANDA, A. F.; GOTO, T. A.; ORENGO, F. V. "Psicologia Fenomenológica" de Husserl - A (In) compreensão de Psicólogos Brasileiros: Um Estudo Empírico. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 20, n. 4, p. 1066-1087, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.12957/epp.2020.56651.

HUSSERL, E. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica (Vol. 1). São Paulo: Ideias & Letras, 2006.

MAGALHÃES, J. H. G.; DO NASCIMENTO, A. M. Morte, Cultura, Heavy Metal e Experiência Interna: Sensação e Afetividade. Psicologia em Estudo(Online), Maringá, v. 22, n. 2, p. 175-186, abr./jun. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v22i2.31874.

MASSIMI, M.; MAHFOUD, M. Música, corpo sensível e corpo social no barroco brasileiro. Memorandum: Memória e história em psicologia, v. 12, [s.n.], p. 61-74, abr. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/memorandum/article/view/6711.

OLIVEIRA, C. C.; GOMES, A. Breve história da musicoterapia, suas conceptualizações e práticas. Atas do Congresso da SPCE, Braga, Portugal, p. 754-764, 2014. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/39982/3/S%20livro%20SPCE%202015%20PCE2_EIXOS_BOOK%20CC%20%282%29.pdf.

ORENGO, F. V.; HOLANDA, A. F.; GOTO, T. A. Fenomenologia e psicologia fenomenológica para psicólogos brasileiros: uma compreensão empírica. Psicologia em Estudo, v. 25, [s.n.], p. 1-16. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.45065.

PEIXOTO, P. D. T. D. C. Biomusicalidade, experiência e awareness coletiva: Gestalt-terapia e musicoterapia no cuidado de pais e bebês. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Macaé, Rio de Janeiro, v. 19, n. 4, p. 1084-1103, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.12957/epp.2019.49304.

PERES, S. P. Psicologismo e psicologia em Edmund Husserl. Aoristo-International Journal of Phenomenology, Hermeneutics and Metaphysics, Toledo, v. 2, n. 1, p. 63-84, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.48075/aoristo.v1i2.18209.

PIÑERO, M. Comparativa entre la fenomenología de la música de Segiu Celibidache y la filosofía materialista de la música en su aplicación a la interpretación musical. Anuario de Filosofía de la Música, Valência, ES, p. 3-44. Disponível em: https://filosofiadelamusica.es/dig/a2019a.pdf.

PUCHIVAILO, M. C.; HOLANDA, A. F. A história da musicoterapia na Psiquiatria e na saúde mental: dos usos terapêuticos da música à musicoterapia. Brazilian Journal of Music Therapy, [s. l.] n. 16, p. 122-142, 2014.

ROCA, J. A. G. Fenomenología de la música de Sergiu Celibidache y su influencia en la dirección de orquesta en España. La Rioja. Tese (Doutorado em Ciências Humanas e Sociais) – Universidad de La Rioja, 2017.

SOKOLOWSKI, R. Introdução à fenomenologia. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

TYSON, F. Psychiatric music therapy: Origins and development. New York: Wiedner & Son, 1981.

WORLD FEDERATION OF MUSIC THERAPY (WFTM). 2011. Disponível em: https://www.wfmt.info/. Acesso em: 14 mar. 2025.

Published

2025-06-20

How to Cite

Alt Magalhães de Andrade, E., & Akira Goto, T. (2025). Psychology and Music therapy: a phenomenological perspective systematic literature review. Saber Humano: Revista Científica Da Faculdade Antonio Meneghetti, 15(26), 177–206. https://doi.org/10.18815/sh.v15i26.756