Sustainability at universities: an approach of legal and historical milestones from the perspective of the information society and high modernity
DOI:
https://doi.org/10.18815/sh.2023v13n22.570Keywords:
Universities, Sustainability, Historical LandmarksAbstract
The sustainability idea amid the society emerges from the need of understanding of the shortage of the natural resources, and of his/her relationship with the satisfaction of the needs of the current generations and of the future. Amid to that, some organizations are capable to propose and to promote deep cultural reforms, creating a favorable atmosphere for the diffusion of maintainable beginnings, and among them are the teaching institutions and the universities. The objective of the study is to rescue the regulatory frameworks that contributed to a new dynamic of sustainability in the midst of Brazilian society, as well as to rescue the main events that involved the theme in the context of universities and publications on the subject. As method, the work possesses an indirect technique of treatments of the data, because it was used survey and bibliographical. In relation to the procedure, the used method was the monographic and comparative, and the exploratory and qualitative stamp, because it makes possible the interaction and larger perception of the studied theme. As results, it is noticed that the discussion concerning the maintainable development in universities is theme more and more appealing in different areas of the knowledge. Through the universities, it is possible to discuss and to motivate the transformation of the society for the practice of more maintainable actions, as well as the propagation of competences and behaviors capable to promote the sustainability in the academic environment, and to enlarge their actions to society.
References
AFONSO, C. M. Sustentabilidade: caminho ou utopia? São Paulo: Annablume, 2006.
ALMEIDA, P. R. Relações internacionais e política externa do Brasil: a diplomacia brasileira no contexto da globalização. Rio de Janeiro: Editora LTC, 2012.
BRASIL. Decreto nº 2.508, de 4 de março de 1998. Promulga a Convenção Internacional para a Prevenção da Poluição Causada por Navios…Brasília, DF, 1998. Disponível em: http://legis.senado.gov.br/legislacao/ListaPublicacoes.action?id=148478. Acesso em: 21 jul. 2022.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de Abril de 1999: cispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria CNE/CP n10. Brasília: Ministério da Educação, 2009. Disponivel em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pne_200809.pdf. Acesso em: 20 jul. 2022.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Gestão territorial: combate à desertificação. Brasília, 2015. Disponível em: http://www.mma.gov.br/gestao-territorial/combate-a-desertificacao. Acesso em: 26 jul. 2022.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Programa Nacional de Educação Ambiental (PRONEA): marcos legais & normativos. Brasília, 2014.
CASTELLS, M. A Sociedade em Rede: A era da informação: economia, sociedade e cultura. Vol. 1. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CERQUEIRA, J. P. Sistemas de gestão integrados: ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001, SA 8000 E NBR 16001; conceitos e aplicações. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2010.
COELHO, C.; MACEDO, J. D. F.; COELHO, A. L. A. L.; SILVA, A. W. P.; SANTOS, H. C. C. Desenvolvimento Sustentável no Acre: A Execução orçamentária sob o enfoque da gestão ambiental. AOS (Amazônia, Organizações e Sustentabilidade), Brazil, v. 7, n. 1, jan./jun. 2018, pp. 93-116. Disponível em: http://revistas.unama.br/index.php/aos/article/view/749. Acesso em: 20 jul. 2022.
COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO (CMMAD). Nosso futuro comum. Rio de Janeiro: FGV, 1991
CONFERÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS SOBRE DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL. Documentos. Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: http://www.rio20.gov.br/documentos.html. Acesso em: 20 jul. 2022.
DANTAS, M. Capitalismo na era das redes: trabalho, informação e valor no ciclo da comunicação produtiva. In: LASTRES, Helena; ALBAGLI, Sarita. Informação e globalização na era do conhecimento. Rio de Janeiro: Campus, 1999.
DALLARI, D. Elementos de Teoria Geral do Estado. 16. ed. Atual. São Paulo: Saraiva, 1991.
DIAS, R.; CASSAR, M.; ZAVAGLIA, T. Introdução à administração da competitividade à sustentabilidade. Campinas, São Paulo: Alínea, 2003.
ELKINGTON, J. Enter the triple bottom line. In: HENRIQUES, A.; RICHARDSON, J. (Eds.) The triple bottom line: does it all add up. London UK: EarthScan, 2004.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A, 2008.
GIDDENS, A. O que é globalização? Equívocos do globalismo: respostas à globalização. Traduzido por André Carone. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
GOMES FILHO, H.; HEMÉRITAS, P. C. C. Nos caminhos da retirada sustentável, a redenção da bicicleta. Boletim do Observatório Ambiental Alberto Ribeiro Lamego, Campos Dos Goytacazes/RJ, v. 3, n. 1, pp.149-171, jan./jun. 2009.
GRINDSTED, T. S. Sustainable universities e from declarations on sustainability in higher education to national law. Journal of Environmental Economics, v. 2, n. 2, pp. 29-36, 2011.
KOPNINA, H.; SHOREMAN-OUIMET, E. The emergence and development of sustainability. In: KOPNINA, H.; SHOREMAN-OUIMET, E. (Eds). Sustainability: key issues. New York: Routledge, 2015.
LEAL FILHO, W. (Ed.). Sustainability at universities: opportunities, challenges and trends. Frankfurt: Peter Lang Scientific Publishers, 2010.
LONG, B. L. International environmental issues and the OECD 1950-2000: an historical perspective. Paris: Organization for Economic Cooperation and Development, 2000.
LOZANO, R; LUKMAN, R.; LOZANO, F. J.; HUISINGH, D.; LAMBRECHTS W. Declarations for sustainability in higher education: becoming better leaders, through addressing the university system. Journal of Cleaner Production, n. 48, pp. 10-19, 2013. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652611003775. Acesso em: 27 jul. 2022.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A, 2007.
MILARÉ, É. Direito do ambiente: a gestão ambiental em foco: doutrina, jurisprudência, glossário. 6. ed. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais. 2009.
PERELMUTER, G. Futuro Presente: o mundo movido à Tecnologia. Jaguaré: Companhia Editora Nacional, 2019.
PNUD - Programa das Nações Unidas para o desenvolvimento. Eventos sobre Desenvolvimento Sustentável. 2020. Disponível em: https://www.br.undp.org/content/brazil/pt/home.html. Acesso em: 27 jul. 2022.
ROORDA, N. In: ROORDA, N. (ed.). Auditing instrument for sustainability in higher education. 2001. Disponível em: http://www.eauc.org.uk/audit_instrument_for_sustainability_in_higher_educ. Acesso em: 15 jul. 2022.
SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1997.
SILVA, E. S. C. História do direito ambiental brasileiro. Artigo não publicado. Disponível em: http://www.mackenzie.br/fileadmin/FMJRJ/coordenadoria_pesq/Revista_CADE/CADE_5/historia_direito.doc. Acesso em: 28 jul. 2022.
SILVA, R. L. A Proteção Integral dos Adolescentes internautas: limites e possibilidades em face dos riscos no ciberespaço. 2009. 515p. Tese (Doutorado em Direito), Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/93433/271103.pdf?sequence=1. Acesso em: 14 ago. 2022.
SSUC - Simpósio Sobre Sustentabilidade Em Campi Universitários, Hamburgo, 2017. Disponível em: https://www.haw-hamburg.de/en/ftz-nk/events/campus2017.html. Acesso em: 22 jul. 2022.
SUWARTHA, N.; SARI, R. F. Evaluating UI GreenMetric as a tool to support Green universities development: assessment of the year 2011 ranking. Journal of Cleaner Production, n. 61, pp. 46-53, 2013. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652613001054. Acesso em: 12 jul. 2022.
UI GREEN METRIC RANKING. Ranking 2014. Indonésia, 2015. Disponível em: http://greenmetric.ui.ac.id. Acesso em: 15 jul. 2022.
UNESCO. Education for Sustainable Development (ESD). Disponivel em http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/education-for-sustainable-development/publications/. Acesso em: 29 jul. 2022.
VILCHES, A.; MARQUES, L.; PÉREZ, D. G.; PRAIA, J. The need for contributions to the decade of educate for a sustainable future: an ethical commitment. In: LEAL FILHO, W. (Ed). Environmental education, communication and sustainability. Frankfurt: Peter Lang, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bruno Mello Correa de Barros, Thiago Antônio Beuron Corrêa de Barros, Valéria Garlet

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.(Veja Política de Acesso Livre).